České městské gymnázium bylo založeno již v roce 1871. Přes všechny snahy a vlastenecké nadšení českých měšťanů bylo hmotné břemeno zatěžující město příliš veliké, a proto souhlasili s jeho přeměnou na německé se státní správou. Zpočátku měla škola české pobočky, které byly ve školním roce 1876/77 zrušeny. Německé gymnázium existovalo téměř padesát let do roku 1923. Postupně na něm učilo 104 profesorů a učitelů a maturovalo 579 abiturientů, z nich bylo 156 české národnosti.
- Budova r. 1899
- Budova r. 1930
- Budova r. 1930, letecký pohled
Historií vzniku a vývoje gymnázia v Hranicích se zabýval poprvé německý ředitel Josef Mikusch v roce 1875, pochopitelně z pohledu Němce a úředníka loajálního k habsburské monarchii a rakouské byrokracii. Pramenem poznání dějin českého gymnázia se stala první výroční zpráva ředitele Emila Cigánka z roku 1913, výroční zpráva k 10. výročí založení gymnázia od profesora Rudolfa Lišky a stať ředitele Emila Cigánka „Deset let našeho Ústavu za republiky“. Významný byl i Almanach k 25. výročí (školy) z roku 1937, který zachycuje historii a život české i německé školy, a Almanach ke 100. výročí gymnázia z roku 1971. Na konci každého školního roku byly vydávány výroční zprávy – německé do roku 1922 a české do roku 1946, později výroční zprávy za pětiletí z roku 1976, 1981, 1986 a 1991.
- Abiturienti
- Posluchárna fyziky r. 27
- Majáles r. 1926
Od školního roku 1968/69 byla založena kronika školy. Škola plnila úspěšně staronové poslání, především v přípravě studentů na vysoké školy. Byl zrušen systém odborné přípravy na gymnáziu, protože neprokázal svou funkčnost. Základními hledisky pro práci profesorů se studenty se staly: vybavení základními poznatky, vytváření schopností jejich tvořivého uplatnění, rozvoj talentu v daném oboru a umění prosadit se v náročné konkurenci spolu s odpovídající morální úrovní občana demokratické společnosti. Listopadová revoluce oprostila školu od ideologie a úkolů, které práci učitelů neprospívaly.
Gymnázium získalo 1. ledna 1991 právní subjektivitu. Zvýšila se motivace pro výuku cizích jazyků. V letech 1990 a 1991 byly přijímány třídy se zaměřením přírodovědným, všeobecným a humanitním a od roku 1992 jen se zaměřením všeobecným. Zdůrazňuje se výuka mateřského jazyka, angličtiny, němčiny, ruštiny a francouzštiny, z nichž dva jazyky si žáci volí povinně. Systém volitelných předmětů ve druhém až čtvrtém ročníku umožní studentům specializaci na předměty potřebné pro zvolení vysoké školy. Důkazem zájmu o jazyky i směr zájmů jsou návštěvy pedagogů a žáků v holandském městě Voorburgu a rakouském Grazu, Vídni, Velké Británii a Londýně, kde se seznamují nejen se zajímavostmi zemí, ale i jejich školami a vyučováním v nich.
Od 1. září 1993 má škola charakter víceletého gymnázia. První třída gymnázia tohoto typu byla otevřena v budově základní školy Osecká v Lipníku nad Bečvou jako elokovaná třída hranického gymnázia. V průběhu roku získala škola povolení ministerstva školství zahájit šestileté gymnázium v Hranicích při zachování sedmileté výuky v Lipníku nad Bečvou. První třída šestilétého gymnázia byla otevřena 1. září 1994 pod pracovním názvem V1.A v Hranicích.
Budoucnost gymnázia je v jeho růstu. Víceleté gymnázium bude určitě schopné dostát svému hlavnímu úkolu, připravovat studenty ke studiu na vysokých školách. Má-li být výchova a vzdělání úspěšné, nemohou být založeny na jakékoliv ideologii, mnohdy módní a rychle se měnící. Naše výchova a vzdělání musí spočívat na neměnných hodnotách, principech lidskosti, humanity a opravdové morálky.
Všechny dobové fotografie
- Komplex budov c. k. vyššího dívčího gymnázia založeného v roce 1871 (1899)
- Letecký snímek školy z roku 1930
- Budova gymnasia na Zborovské ulici v roce 1930
- Studentský divadelní kroužek z roku 1919–1920
- Školní rok 1927–1928 ve fyzikální učebně
- Majáles v roce 1926
- Prof. sbor gymnasia ve škol. r. 1936–1937
- Prof. sbor v jubilejním roce 1971
- Výroční vysvědčení v roce 1917
- Abiturienti Stát. reál. gymnasia v Hranicích 1931–1932
Mgr. Jiří Libosvár
Karel Holešovský