Informační a komunikační technologie
- Úvod
- Vyučující
- Učební plán
- Obsah studia
- Robotika
- 3D-Tisk
- Soutěže, projekty, exkurze, besedy
- Užitečné odkazy
- Úvod
-
Informační a komunikační technologie
Ve vyučovacím předmětu Informatika je realizován vzdělávací obsah ze vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie z RVPZ a RVP G. Předmět Informatika je realizován v šestiletém cyklu v prvním a druhém ročníku s jednohodinovou týdenní a ve třetím a čtvrtém ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací. Ve čtyřletém cyklu je realizován v prvním a druhém ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací. Obsah předmětu je provázán se vzdělávací oblastí Člověk a svět práce a úzce souvisí s předmětem Digitální technologie. Oba tyto vzdělávací obory Informatika i Digitální technologie se cíleně zaměřují na rozvoj pracovních dovedností a návyků žáků při práci s digitálními technologiemi v jejich rozmanitých podobách. Výuka probíhá v počítačových učebnách, které jsou připojeny do školní sítě. Na všech počítačích je on-line přístupný Internet. Každá třída je rozdělena na skupiny tak, aby každý student měl svůj vlastní počítač.
Předmět umožňuje žákům dosáhnout vyšší úrovně informační gramotnosti. Žák získá pokročilé dovednosti v ovládání výpočetní techniky, seznámí se s moderními informačními technologiemi a získá přehled ve světě informací. Žáci jsou motivováni ke zvládnutí výpočetní techniky, především k rychlému vyhledávání a kreativnímu zpracovávání potřebných informací pomocí internetu a jiných digitálních médií, což umožňuje rozvoj samostatného učení a zároveň odlehčuje paměť při současném využívání většího počtu dat. Získané dovednosti a vědomosti jsou důležitým předpokladem pro jejich uplatnění na trhu práce a pro jejich efektivní rozvíjení v budoucí profesi.
V rámci předmětu Informační a komunikační technologie si studenti osvojují základní pojmy z oblasti hardware, soft
Upřednostněnou formou realizace předmětu je především praktické ověřování dovedností samostatnou prací žáků s využitím výpočetní a komunikační techniky, hardware, software a sítí. Studenti jsou vedeni ke zvládnutí pokročilejších funkcí při práci s textem, tabulkami, grafikou, databázemi, prezentacemi a multimédii. Používají tyto nástroje pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na internetu. Ověřují věrohodnost informací, dodržují pravidla informační etiky a respektují zákony na ochranu duševního vlastnictví. Využívají internetové a komunikační služby v síti např. www, chat, e-mail nebo ftp. Dále jsou žáci vedeni k algoritmickému a systematickému způsobu myšlení a řešení problémů a to nejen v rámci tematického celku základů algoritmizace a programování, ale také v ostatních oblastech informatiky.Na předmět navazuje volitelný Seminář informatiky ve 3. a 4. ročníku čtyřletého studia a v 5. a 6. ročníku šestiletého studia. Ve 3. a 5. ročníku je seminář zaměřen na prohloubení znalostí z oblasti základů algoritmizace a strukturovaného programování a na pokročilou uživatelskou informatiku. Ve 4. a 6. ročníku je zaměřen na shrnutí, zopakování a prohloubení poznatků v oblasti Informatiky a na přípravu studentů k maturitní zkoušce z Informatiky.
V posledních letech škola aktivovala zdarma přístup pro všechny studenty a zaměstnance školy na internetový portál Office 365, který umožňuje využít jak nástroje MS Office, tak nástroje pro komunikaci mezi studenty a učiteli.
Vzhledem k rychlému vývoji tohoto oboru je nutné neustále začleňovat nové poznatky do výuky a vypouštět již nepoužívané.
- Vyučující
-
- Mgr. Dagmar Kolářová – vedoucí předmětové komise
- RNDr. Jiří Šeiner
- Ing. Dušan Rychnovský
- Učební plán
-
Čtyřleté studium
Předmět 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Informatika 2 2 – – Šestileté studium
Předmět 1. roč. 2. roč. 3. roč. 4. roč. 5. roč. 6. roč. Informační a komunikační technologie 1 1 2 2 – – Člověk a svět práce – digitální technologie – 1 1 1 – – Volitelné semináře
- Dvouletý seminář informačních technologií ve 3. a 4. ročníku – zaměřený na rozvoj algoritmizace a prohloubení znalostí v oblasti informačních technologií, dvou a tří hodinový
- Jednoletý seminář ve 4. ročníku – zaměřený na rozvoj algoritmizace a prohloubení znalostí v oblasti informačních technologií, dvou hodinový
- Obsah studia Informatiky
-
- Základy hardware
- Software a operační systémy
- Textové editory – Word, Word 365
- Tabulkové procesory – Excel, Excel 365
- Prezentace – Power Point, Power Point 365, Prezi
- Vektorová grafika a základy animace – Zoner callisto, Corel draw
- Bitmapová grafika a základy fotografování- ZonerPhoto studio, Corel PhotoPaint, Gimp
- 3D grafika – CAD, SketchUp, 3D Tisk
- Střih videa – Pinacle studio
- Tvorba www – HTML, CSS, redakční systémy, PS PAD
- Databáze – Excel, Access, SQL
- Algoritmizace – Microbit, Code.org
- Algoritmizace – C#, Visual Basic, Visual Studiu
- Robotika na naší škole
-
Do výuky informačních technologií včleňujeme každoročně základy robotiky. Připravujeme studenty jak na základy algoritmizace, tak na základy programování a jejich praktické aplikace.
Code.org
V nejnižších ročnících pracujeme s dětmi na platformě code.org. Používáme některé lekce, abychom seznámili žáky ze základy algoritmizačních struktur sekvencí, podmínkou a cyklem.
Zdroje: Code.org
- Code.org
- Minecraft
Microbit
Dále navazujeme algoritmizací na hardwarové destičce microbit s využitím podpory na stránkách Microbit.org. Zde si děti mohou prakticky vyzkoušet ovládání různých čidel, leddiod, které představují malou obrazovku a tlačítek. Žáci si například vyzkouší naprogramovat teploměr, měřič intenzity světla nebo třeba kompas. Dále pak na destičce programují elektronickou kostku nebo jednoduché hry.
Zdroje:- Microbit
- Microbit.org 2
- Microbit.org
Scratch
V dalším roce procvičíme algoritmizaci v on-line aplikaci Scratch.
Zdroje: Scratch
- Scratch 2
- Scratch 1
Visual Studio Community version
Pak již pokračujeme v rozvoji algoritmizace v profesionálním prostředí aplikace Visual Studio Community Version, kde seznamujeme žáky se základy objektově orientovaného programování v jazyce C# s využitím grafického rozhraní GUI. Žáci pomocí kreslení čar a kružnic vizualizují jednoduché algoritmy.
Zdroje:- VisualStudio
- Ellipse
- Rectangel
- Studentská aplikace
- Cyklus a čáry
Programovatelná autíčka
Zájemci o studium informatiky mohou pak pokračovat ve studiu algoritmizace a rozvíjet základy programování v jazyce C# v semináři informatiky od 3. ročníku. Při výuce využíváme také robotická programovatelná autíčka.
- mBot2
- mBot 1
- Robo 1
- Odborné časopisy
-
- 3D-Tisk
-
Zdroje:
Škola za pomoci Sdružení rodičů a přátel gymnázia zakoupila pro výuku 3D tiskárnu Průša. Studenti se naučí vytvořit drobné 3D objekty, ktaré si pak mohou vytisknout na 3D tiskárně.
- Průša 3Dtisk
- Soutěže, projekty, besedy, exkurze
-
Bobřík informatiky:
Každý rok na podzim se účastní naši studenti celonárodní online soutěže Bobřík informatiky. V kategorii nejstarších žáků pak postupuje 30 nejúspěšnějších řešitelů do ústředního kola o hodnotné ceny. Toto kolo probíhá na naší škole. Každoročně se účastní této soutěže studenti středních škol Olomouckého kraje.
- Bobřík – archiv2
- Bobřík – archiv1
- Bobřík informatiky
Matematická olympiáda P – programování:
-
Školní soutěž v programování
Hledáme (talentované) zájemce o programování, aby navázali na své předchůdce, kteří úspěšně reprezentovali naši školu na krajské i celostátní úrovni. Vyzkoušejte své programátorské dovednosti na úloze SUDO_KUKON_TROLL
Zadání: napište program, který kontroluje naplnění tabulky SUDOKU.
- navrhněte způsob zadání tabulky SUDOKU(i neúplné) z klávesnice
- pro zadanou oblast (podčtverce 3×3, řádek nebo sloupec) zkontroluje, zda neobsahuje chybu (2 stejné hodnoty, nepovolená hodnota)
- pro zadanou oblast (podčtverce 3×3, řádek nebo sloupec) vypíše chybějící hodnoty
- vypíše všechny pozice v tabulce, kam lze dopsat zadané číslo
Do výsledkové listiny budou zahrnuti všichni, kdo vyřeší alespoň dva ze zadaných úkolů
Termín odevzdání: 20.12.2010
Své řešení v libovolném programovacím jazyce odevzdejte kterémukoliv učiteli informatiky. Jako řešení je nutno odevzdat spustitelnou verzi programu + výpis zdrojového kódu.
Historická poznámka: Ani SUDOKU neuniklo pozornosti českého všeuměla Járy Cimrmana. Podobně jako v jiných případech ovšem neuspěl se svým návrhem na přejmenování tohoto rébusu na LICHOKU, a to přesto, že počet řádků i sloupců i celkocý počet polí v tabulce je skutečně LICHÝ,a ne SUDÝ.
©Svetlik 09_2010
- Užitečné odkazy